Wikipedia's Bias Against #GamerGate Revisited

GamerGate

Het is gemakkelijk om te vergeten dat in de begindagen van #GamerGate toen mensen zich nog steeds zorgen maakten over hoe de media de consument in opstand brachten tegen mediacorruptie, dat Wikipedia een grote rol speelde in de perceptie van het evenement. Veel mensen die vluchtige informatie hierover opzochten, zouden op de Wikipedia-pagina terechtkomen en ontdekten dat het vol zat met verkeerde informatie en onwaarheden die tot op de dag van vandaag zijn bestendigd.

Breitbart's TD Adler heeft een gedetailleerd overzicht gemaakt van precies waar Wikipedia fout is gegaan, waarom het op het verkeerde pad blijft en hoe het de zichtbaarheid van bepaalde bewegingen en gebeurtenissen in de geschiedenis heeft beïnvloed door een vervormde, door agenda aangedreven lens. Er is een veel langere uitsplitsing van de grove daden van Wikipedia die worden beschreven in a medium stuk, die de controverse rond Wikipedia en #GamerGate in meer detail behandelt. Het was onlangs onderdeel van een persmap verzonden om mensen te markeren en eraan te herinneren hoe corrupt Wikipedia is als het gaat om bepaalde onderwerpen.

Niettemin vertelt het hoofdartikel hoe de eerste Wikipedia-pagina, kort nadat #GamerGate begon, een slagveld werd, wat ertoe leidde dat de arbitragecommissie uiteindelijk in januari stapte, 2015 om bepaalde editors te bestraffen en de pagina te vergrendelen, zodat niet iedereen het kon bewerken.

Het werd steeds erger omdat de media bleven ophouden met verkeerde informatie en nepnieuws rondom het evenement, dat werd versterkt door Wikipedia en hun corrupte editors. Kortom, zoals uitgelegd in het stuk Breitbart, konden alleen "betrouwbare bronnen" worden aangehaald voor het stuk #GamerGate. Dus wat was een "betrouwbare bron"? Nou, het betekende geen blogs, geen rechtse sites, geen primaire bronnen (tenzij het van Anita Sarkeesian, Zoe Quinn of Brianna Wu was), en geen standaard gamingwebsites tenzij ze Polygon, Kotaku, IGN of andere Left waren -wing website die vasthield aan het intimidatieverhaal dat door de media werd verspreid.

Feiten zijn verdoemd.

Tot op de dag van vandaag nemen geen van de citaten op de Wikipedia-pagina voor #GamerGate enig bewijs van georganiseerde intimidatie op, en dat komt omdat er geen was. EEN peer-reviewed rapport van WAM! heeft geen bewijs van georganiseerde intimidatie kunnen tonen, en het FBI-rapport die negen maanden duurde, kon ook geen enkel bewijs opleveren voor een intimidatiecampagne, maar dit was het verhaal dat dag in, dag uit door de media werd verteld.

Het stuk Breitbart behandelt ook het gedoe en de verwarring rond de bestuurspolitiek die de redacteuren trof.

Het artikel beschrijft enkele van de zware verhuizers en shakers die de corrupte editors hebben geholpen die toezicht hielden op het #GamerGate-artikel, evenals de betaalde groepen die erin slaagden om betrokken te raken bij elke vorm van feitelijke presentatie van het Wikipedia-artikel. Er is een link naar een artikel uit de Huffington Post over Ed Sussman, die werd betaald door NBC en Axios, en banden had met werken voor de CEO's van Intel, Reddit en CNN-medewerker Hilary Rosen. De Breitbart stuk meer direct wijst op hoe de groep Sussman werd geassocieerd met werd betaald om Wikipedia-vermeldingen te wijzigen, samen met de firma Beutler Ink, geleid door William Beutler, die ook een Wikipedia-editor was. Ja, er zijn meerdere editors betaald om Wikipedia-vermeldingen te wijzigen die voor bepaalde belangengroepen de moeite waard zijn gebleken.

Dat zou geen verrassing moeten zijn, gezien het feit dat een van de meer prominente anti-#GamerGate-editors op Wikipedia, Ryulong, ook geld bleek te hebben ontvangen van mensen die een agenda hadden tegen #GamerGate, en zelfs gewijzigde items op de Wikipedia-pagina op aandringen van leden van Crash Override Network, De organisatie van Zoe Quinn.

Een van de meer schokkende (of misschien niet) onthullingen van het recente stuk Breitbart was dat een van de Wikipedia-beheerders blijkbaar producent werd op Falout76, met Adler schrijven ...

"Rad Wardell, een game-ontwikkelaar die sympathiek is voor GamerGate, werd besmeurd door een anti-GamerGate Wikipedia-beheerder die later producent werd voor de game Fallout 76 van Bethesda Studios. Een grote poging om het GamerGate-artikel van Wikipedia te repareren werd neergeschoten omdat GamerGate niet stond op het punt van pesterijen en redacteuren gooiden een artikel weg dat deze auteur schreef over de radicale feministische groep The Fine Young Capitalists. .”

In het stuk is er een link naar een pagina op Wikipedia voor een Dan Rosnethal, die de online handle “Swatjester” volgt. Er is nog een link naar hetzelfde 'Swatjester' op Linkedin die dezelfde Dan Rosenthal blijkt te zijn, die nu vermeldt dat hij werkt als producent bij Bethesda Game Studios op Fallout 76.

Bekijk bericht op imgur.com

Bekijk bericht op imgur.com

Dit was ook dezelfde "Swatjester" die Brad Wardell probeerde te belasteren tegen Stardock Entertainment door zijn Wikipedia-pagina te bewerken.

Dus een van de mensen die gamers, ethiek en journalistieke hervormingen haat, werkt ook voor een bedrijf dat een van de meest anti-consumentengames op de markt heeft geproduceerd. Dat zou voor niemand letterlijk als een verrassing moeten komen.

In elk geval geeft het stuk Breitbart je in wezen een kort overzicht van hoe corrupt de media-industrie is, hoe corrupt Wikipedia is en hoe besmet en ongeldig de game-industrie is geworden.

Maar dit is echt geen nieuws. We hebben het schrijven al een tijdje aan de muur gezien, en het is eigenlijk gewoon een bevestiging dat dit een branche is die zijn eigen klanten haat. Ik veronderstel dat het geen verrassing is dat steeds meer games op het internet terechtkomen Download Woke, Go Broke hoofdlijst.